ביהמ"ש האירופי: מאגר הד-נ-א בבריטניה לא חוקי

8.12.08 "הארץ": בית הדין האירופי לזכויות אדם (ECHR) הוציא לפני כמה ימים פסק דין, הקובע, שמאגר ה-DNA המשטרתי של בריטניה מהווה הפרה חמורה של הזכות לפרטיות: "ההחלטה, שהתקבלה פה אחד בשטרסבורג, היא מהלומה קשה למדיניות הממשלה הבריטית, המתירה לקטלג ללא הגבלה את טביעות האצבעות והד-נ-א של כל החשודים בפלילים - גם אלו שזוכו מאשמה. בנאום הסיכום נקטו השופטים לשון חריפה במיוחד נגד מדיניות זאת, ואמרו כי בית הדין 'המום מטבעה המקיף וחסר האבחנה' (להרחבה ראו ב-pratiut.com).
.
בית הדין מייחד מילים אחדות למקרה של אגירה של טביעות אצבע בלבד (ללא דגימה גנטית - סעיפים 78-86 לפסק הדין). נקבע, שטביעות אצבע מכילות מידע ייחודי על הפרט ומאפשרות זיהוי מדויק במגוון של נסיבות. העלתן על מאגר מידע והיכולת להצליב את המידע עם נתונים ומאגרים נוספים יוצרות פגיעה בזכות לפרטיות, ופגיעה זו צריכה להיבחן בחינה חוקתית לאור המטרות. כיוון שהפגיעה שנדונה במקרה הנדון היא חמורה יותר (אגירה הן של טביעות אצבע והן של דגימות די.אן. איי) אין בפסק הדין קביעה חד משמעית לגבי אגידה של טביעות אצבע בלבד. מכל מקום, אין ספק, שבמקרה של מאגר ביומטרי של כלל האוכלוסייה (להבדיל ממאגר של חשודים) תישא המדינה בנטל הוכחה כבד עוד יותר. בית הדין אומר גם דברים חשובים על החובה המיוחדת, שמוטלת על מדינה, שמבקשת לבצע מהלכים חלוציים בשימוש בטכנולוגיה פולשנית:

"In the Court's view, the strong consensus existing among the Contracting States in this respect is of considerable importance and narrows the margin of appreciation left to the respondent State in the assessment of the permissible limits of the interference with private life in this sphere. The Court considers that any State claiming a pioneer role in the development of new technologies bears special responsibility for striking the right balance in this regard." (para. 112)
.
הפסיקה החדשה נותנת רוח גבית למתנגדים לפרוייקט הביומטרי של ממשלת הלייבור. מאמר המערכת של ה-Independent משנס מותניים לקראת המאבק הבא:
.
"Yet this is simply one victory in a much larger war against a Government which refuses to recognise the limits of the state's role in our private lives. Ministers show no sign of relenting in their efforts to foist costly and intrusive ID cards on us... This Government has proved itself again and again to lack any understanding of either the acceptable boundaries of official intervention in our personal lives or the overwhelming necessity to safeguard the public's private data. With yesterday's judgment the juggernaut has been slowed, but not stopped. The campaign to protect our civil liberties goes on."
..

תוספת מאוחרת - נוב' 2009.
ממשלת בריטניה עומדת במריה ומסרבת למחוק חפים מפשע ממאגר ה-DNA

אין תגובות:

We The People Will Not Be Chipped-Resistance is NOT futile , we will NOT be assimilated

No REAL ID